Sinatur bringer naturen i spil

Skærmbillede 2016-04-17 21.54.33

 

 

Enestående beliggenhed i fantastisk natur serveret med gastronomi i særklasse. En skarp miljøprofil. Og endelig personale, der giver gæsten nærhed og unikke oplevelser. Fire basale kerneværdier er ingredienserne i den opskrift, som skal sikre successen for Sinaturs konferencehoteller.

Af Lars Bo Axelholm for Visitor #2 – 2016

På det sidste stykke ned mod Mølleåen snor Frederiksdalsvej sig som en ægte italiensk bjergvej. Selv på en lidt råkold og blæsende februar-dag er udsigten ud over Furesø den halve times køretur fra København værd. Om få måneder, når bøgen springer ud, er her fyldt med storby-familier på søndagsudflugt med kanosejlads og madpakkehygge. I dag er det kun hårdkogte pensionister på hundelufte-tur, der trodser naturens luner. Området er en ’ren femmer’, som de ville sige på DRs Hammerslag. Så tæt på storbyen er her så meget natur, at der ikke engang er ordentlig dækning på mobilen.

Nederst i svinget ligger Sinatur Hotel Frederiksdal, nærmest på bredden af Mølleåen og midt imellem Furesøen og Lyngby Sø. For at sætte en fed streg under hyggen har en medarbejder fyldt et kæmpe bålfad med brændeknuder lige ved indkørslen til p-pladsen.

”Alle seks hoteller ligger naturskønt, så det er selvfølgelig én af vores kerneværdier,” forklarer direktør Claus Nielsen, mens han viser rundt på hotellet.

Allerede fra lobbyen kan gæsterne se ud til bådene i Mølleåen. Længere inde i restauranten er udsigten endnu bedre; 180 graders view over åen. Hotellet har fornyligt spenderet 30 millioner kroner på renoveringer, og i den forbindelse blev der her installeret nye energivinduer fra gulv til loft, så man året rundt har fornemmelsen af at sidde ude. Uden at fryse, forstås.

”Vi har et fantastisk dyreliv lige uden for vinduerne. Her kan vi se både hejrer og vilde mink. Men det er ikke nok, at du kan kigge ud ad vinduet. Det er nogle kvadratmeter, som vi må sætte i spil og bruge aktivt,” forklarer Claus Nielsen.

Naturen skal i spil

Konference-kunder vælger, ifølge direktøren, netop at placere deres arrangementer i Frederiksdal og de andre Sinatur-hoteller på grund af beliggenheden i naturen.

”Det har vi alle seks steder til fælles. Vi ligger ikke centralt. Vi ligger ikke tæt ved motorvejen. Vi ligger i naturen, og derfor gør vi også enormt meget ud af at bruge den aktivt. Det kan være, at vi tænder et bål og rister skumfiduser over åben ild. Eller måske bruger vi bålet til at lave en stor portion grød. Vi kan også finde på at sende gæsterne på en bådfart med champagne eller måske er det eftermiddagskaffen, der bliver serveret på en halv times bådtur,” siger Claus Nielsen.

Ifølge direktøren er tiden for længst løbet fra teambuilding-aktiviteter, hvor man skal gå på glødende kul eller på anden obskur vis ud af sin komfortzone. I stedet skal naturen bruges som et, ja, naturligt afbræk i en lang konferencedag. Direktøren planlægger for eksempel at udstyre en af bådene fra Bådfarten med en flipover eller en whiteboard-tavle, for på den måde at tilbyde et flydende mødelokale.

”Det er jo nok ikke noget, der vil være en masse salg i, men det er en sjov gimmick,” smiler han.

I dag kan du ikke have et konferencecenter uden det mest moderne av-udstyr, lækre mødelokaler og selvfølgelig Wi-Fi overalt. Men et Sinaturs varemærker er også, at man gerne vil bryde med konference-markedets standard-varer, forklarer Claus Nielsen.

”Mange trækker på smilebåndet, når de ser, at vi har en gummistøvler og paraplyer stående ved indgangen, som gæsterne kan bruge, hvis de vil ud at vandre i skoven. Men det er vores måde at sige; brug naturen, tag en halv times break.”

Honning er storytelling

Fra restauranten er der også udsigt til et areal med højbede og et stort skilt proklamerer, at her står hotellets bikuber.

”Vi har plantet frugttræer og kvæde, og i højbedene har vi vores krydderurter. Det er storytelling lige i ansigtet på gæsterne, når de kan se, at kokken henter kvæden eller krydderurterne til dagens middag. Lige som vi har bistaderne for at kunne tilbyde gæsterne vores egen honning.”

Claus Nielsen er stolt af, at Sinatur-kæden har sikret sig det økologiske spisemærke i bronze. Det er med til at underbygge ét andet af de fire pejlemærker: gastronomien.

”For os er fokus på gastronomien en dimension, der går hånd i hånd med både vores beliggenhed og miljø-indsatsen. Vi har det økologiske spisemærke i bronze, men er faktisk tæt på at have det i sølv. For os er økologi en holdning, men det skal samtidig også give mening. Skal vi vælge en økologisk vin fra Chile, der er fragtet hele vejen herover på skib? Er det økologiske æble fra Italien bedre end et dansk æble, der ikke er transporteret så langt? På den måde vægter vi også lokale råvarer utrolig højt.”

De økologiske råvarer er stadig 20-30 % dyrere end de konventionelle varer, men de øgede omkostninger er ikke væltet over på kunderne, forklarer Claus Nielsen. I stedet satser Sinatur på at opnå besparelser, fordi kædens seks hoteller kan købe stort ind.

”Det handler ikke om, at vi skal løfte nogen pegefingre over for gæsterne. Vi vil gerne sende det økologiske signal, men samtidig skal vi også have fokus på at give kunderne det, de forventer. Det betyder, at vi går efter, at kød og æg skal være 100% økologiske, men vaniljestænger og peberkorn er måske ikke. Jeg tror, at gæsterne ville returnere deres gin-tonic, hvis vi brugte den økologiske gin, som jeg har prøvesmagt. På den måde skal det også give mening i forhold til kunden,” forklarer Claus Nielsen.

Aktiv klimapolitik

Ifølge Claus Nielsen er et økologisk køkken med til at underbygge fortællingen om Sinatur på samme måde som en aktiv indsats for at reducere hotellets energiforbrug.  Kæden har igennem en seks års energiplan formået at reducere strømforbruget og CO2-belastningen ganske betragteligt:

”Vi har i Sinatur sparet 90.000 kWh på elregningen, og vi har reduceret vores CO2-udslip med 340.000 tons årligt i forhold til før, vi gik i gang. Og vi fortsætter med at holde fokus på det,” siger Claus Nielsen.

Et lysende eksempel er de 150 halogen-spot i hotellets lounge, der blev erstattet med 12 lamper med LED-lys. Den årlige besparelse på den øvelse alene er på 30.000 kr.

”Jeg mærker i høj grad, at særligt store kunder stiller krav til, at vi har en miljøpolitik. Når vi sender tilbuddet, så beder kunden også om, at vi fremsender vores klimapolitik. I dag er det ikke længere nok, at du bare siger, at du har skiftet 8 pærer. Du skal kunne dokumentere det. Og hvis kunden sidder med to identiske tilbud, så kan det være tungen på vægtskålen,” siger Claus Nielsen.

Løsnet slips

Med direktørens egne ord, har Sinatur ’løsnet på slipset’. Konference-gæsterne skal fornemme, at man hos Sinatur ikke tager sig selv alt for højtideligt.

Et helt konkret eksempel er de nye skilte på døren til toiletterne: Det klassiske mand/dame ikon har fået et tvist, sådan at figurerne nu tydeligvis er meget trængende efter et toiletbesøg. Det er måske et meget lille indslag, men det underbygger historien.

Personalet spiller, man fristes til at sige selvfølgelig, en altafgørende rolle. Netop dét er formuleret i den fjerde af Sinaturs pejlemærker: Nærværet.

”Nærværet er den bløde del af vores forretning. Vi er seks meget individuelle hoteller, men vi har en hjertelighed til fælles. Forstået på den måde, at gæsten skal føle sig hjemme; uden at det skal være helligt. Jeg kan bedst forklare det med, at vi forsøger at finde den skæve vinkel og udnytte øjeblikket. Det kan være, at en gæst har fødselsdag. Eller for nylig, hvor vi efter en iskold nat gik ud og skrabede bilerne fri for sne og is, og efterlod en lille note med et ønske om en god dag. Det er den slags, som vi gerne vil give vores gæster med hjem.”

”Når du som medarbejder oplever den respons, som de små initiativer giver fra gæsterne, får du også mod på at tænke ud af boksen. På den måde for vi også allesammen en sjovere arbejdsdag.”